۱۰ کمیک برتر آلن مور

شاهکارهای یکی از افسانه‌های صنعت کمیک بوک

آلن مور (Alan Moore) به عنوان یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین خالقان کمیک بوک در دنیا، کارنامه پرباری نیز از خود به جا گذاشته است. تقریباً می‌توان گفت این هنرمند بیش از هر کس دیگری عناوین انقلابی به وجود آورده. تأثیرگذاری آلن مور بر صنعت کمیک را تا همین امروز می‌توان حس کرد.

با این که شاید حالا آلن مور به نوعی از دنیای کمیک بازنشسته شده باشد اما میراثش هنوز می‌درخشد. در این مطلب نیز قصد داریم به سراغ ۱۰ سری از شاهکارهای کمیک بوکی آلن مور برویم.


۱۰. Future Shocks

کاور کمیک The Complete Alan Moore Future Shocks (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک The Complete Alan Moore Future Shocks (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

به عنوان بخشی از سری کمیک مشهور بریتانیایی 2000 AD، کمیک استریپ Tharg’s Future Shocks داستان‌های کوتاه ۴ صفحه‌ای هستند که در انتها با پیچش‌های شوک‌آوری همراه می‌شوند. Future Shocks معمولاً شروع خوبی برای خالقان تازه‌کار کمیک‌ها به حساب می‌آید. آلن مور نیز به خوبی از این موقعیت بهره برده است.

این که یک داستان جذاب و تأثیرگذار را در چنین فضای کمی روایت کنید نیاز به استعداد واقعی دارد. Future Shocks خلق شده توسط آلن مور گواهی بر این بودند که او چه آینده درخشانی پیش رو دارد.

۹. The League Of Extraordinary Gentlemen

کاور کمیک The League Of Extraordinary Gentlemen (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک The League Of Extraordinary Gentlemen (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

با این که فیلم The League Of Extraordinary Gentlemen یک اقتباس فاجعه محسوب می‌شود اما منبع اقتباسش یکی از بهترین سری کمیک‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی است. این کمیک شامل شخصیت‌های جالب و جور واجوری می‌شود که انگار از داستان‌های کلاسیک ویکتوریایی بیرون آمده‌اند. The League Of Extraordinary Gentlemen یک سفر شگفت انگیز در تاریخ ادبیات است و تا جای ممکن با اشارات و ایستراگ‌های مشهور و کم‌تر شناخته شده مملو است.

The League Of Extraordinary Gentlemen از آن دسته آثاری‌ست که طرفداران داستان‌های کلاسیک، توطئه و تعلیق را راضی نگه می‌دارد. این سری که دهه‌ها در حال انتشار بود، به کمک شخصیت‌های جذابش می‌تواند مخاطبان را از ابتدا تا انتها همراه خود نگه دارد.

۸. Captain Britain

با این که کاپیتان بریتانیا پیش از شروع به کار آلن مور روی کمیک‌های این شخصیت معرفی شده بود اما این رانِ مور بود که برای همیشه این شخصیت را شناساند. با تغییر مسیر این سری، Captain Britain پر از ماجراجویی‌های در ابعاد دیگر شد. آلن دیویس (Alan Davis) نیز کسی بود که مسئولیت تصویرسازی ران مور را برعهده داشت.

کمیک Captain Britain، آغاز به کار مور در دنیای ابرقهرمانان کمیک بوکی بود که از تمام مهارت‌های به دست آمده‌اش تا آن دوران پر شد. با معرفی المان‌هایی که هنوز هم تا به امروز با این شخصیت همراه هستند، Captain Britain یکی از آثار مهم آلن مور محسوب می‌شود.

۷. Promethea

کمیک Promethea پر است از شگفتی‌های جادویی و فراطبیعی که معمولاً به طور مداوم در آثار آلن مور حضور دارند. این کمیک یک سفر فوق العاده درون ذهن این نویسنده نابغه است. Promethea با حضور یک نسخه بازنویسی شده از یکی از الهه‌های مصر باستان، دقیقاً از آن دست آثار معمایی است که آلن مور می‌تواند روایت کند.

طراحی‌های چشم نواز جی. ایچ. ویلیامز سوم (J. H. Williams III) نیز به جلو رفتن این روایت عجیب و غریب و غیرعادی کمک فراوانی می‌کنند. Promethea را می‌توان یکی از خاص‌ترین و درگیر کننده‌ترین سری کمیک‌هایی محسوب کرد که توسط آلن مور خلق شده است.

۶. The Killing Joke

کاور کمیک The Killing Joke (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک The Killing Joke (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

The Killing Joke آلن مور از نظر بسیاری از مخاطبان به عنوان یکی از برترین داستان‌های بتمن شناخته می‌شود. این کمیک یک نگاه ترسناک و تاریک به کارهایی است که جوکر برای خرد کردن بتمن حاضر به انجامشان است. با همراهی طراحی‌های شگفت انگیز برایان بولاند (Brian Bolland)، می‌توان گفت که The Killing Joke واقعاً ارزش این همه تعریف را دارد.

کمیک‌های کمی هستند که به این اندازه برای شخصیت‌های کمیک بوکی حیاتی باشند. The Killing Joke کمک کرد تا مسیر شخصیت‌هایی مثل بتمن، جوکر، جیم و باربارا گوردون برای دهه‌ها مشخص شود. کمیک‌های کمی هستند که به اندازه The Killing Joke بر روی دنیای بتمن مهم و تأثیرگذار باشند.

۵. V For Vendetta

کاور شماره ۱ کمیک V For Vendetta (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور شماره ۱ کمیک V For Vendetta (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

یکی از انقلابی‌ترین و تأثیرگذارترین کمیک‌های دهه ۸۰ میلادی V For Vendetta است. کمیک V For Vendetta داستان یک بریتانیای پادآرمان‌شهر را به تصویر می‌کشد که تحت تسلط یک دولت کنترل‌کننده قرار گرفته است. در این کمیک، مردمی را می‌بینیم که با این ظلم و استبداد می‌جنگند. همچنین شاهد استفاده از نقاب مشهور گای فاکس (Guy Fawkes) نیز هستیم. V For Vendetta حتی امروزه نیز یکی از بهترین کمیک‌های دنیا محسوب می‌شود.

این پروژه از آن جا بسیار شخصی محسوب می‌شود که با دیدگاه‌های سیاسی خود آلن مور شکل گرفته است. V For Vendetta نگاهی به سیاست‌های دوران انتشار خود می‌اندازد اما چیز ترسناک‌تر در مورد این کمیک این است که هنوز هم می‌توان دنیای توصیف شده توسط آن را امروزه به چشم دید.

۴. The Ballad of Halo Jones

کاور شماره ۱ کمیک The Ballad of Halo Jones (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور شماره ۱ کمیک The Ballad of Halo Jones (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

احتمالاً The Ballad of Halo Jones بهترین اثر آلن مور برای 2000 AD باشد. این کمیک روایتگر داستان هیلو جونز در بین ستاره‌هاست. با این که The Ballad of Halo Jones اثری تحسین شده محسوب می‌شود اما اختلافی که بین مور و ناشر پیش آمد باعث شد تا این داستان به انتها نرسد.

هر چند The Ballad of Halo Jones یک پایان مشخص ندارد اما به این معنی نیست که روایتش درگیر کننده نباشد. این کمیک را می‌توان همیشه به عنوان یکی از بهترین آثار آلن مور در نظر گرفت.

۳. Saga Of The Swamp Thing

کاور کمیک Saga Of The Swamp Thing (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک Saga Of The Swamp Thing (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

می‌توان Saga Of The Swamp Thing را بهترین رانِ آلن مور در سری اصلی یک کمیک معرفی کرد. در این ران بود که مور روی یک ابرقهرمان از قبل خلق شده شدیداً تأثیر گذاشت. با این که آلن مور قبلاً توجه‌ها را به شخصیت‌ها از پیش خلق شده مثل کاپیتان بریتانیای مارول معطوف کرده بود اما تأثیر او روی سوامپ ثینگِ دی‌سی واقعاً خط سیر صنعت کمیک را تغییر داد.

به عنوان یک روایت احساسی با تم‌های شدید دفاع از محیط زیست، مور توانست این شخصیت که در آن زمان از وضعیت خوبی برخوردار نبود را تبدیل به یکی از شخصیت‌های مورد توجه دنیای دی‌سی کند. رانِ آلن مور بود که باعث شد سوامپ ثینگ تبدیل به یکی از موجودات مهم و تأثیرگذار دنیای دی‌سی شود.

۲. Watchmen

کاور شماره ۱ کمیک Watchmen (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور شماره ۱ کمیک Watchmen (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

Watchmen که به عقیده بسیاری بهترین کمیک بوک تمام دوران است، تأثیر غیرقابل انکاری روی صنعت کمیک داشته. کمیک Watchmen با نگاهی بدیع و پست‌مدرنیسم، دید کلی به کمیک بوک‌ها را تغییر داد. Watchmen با شکستن ساختار چندین دهه کمیک ابرقهرمانی پیش از خود، یک روایت خودآگاه، رو راست و بالغانه را به تصویر کشید که دوره جدیدی را برای صنعت کمیک بوک پایه‌گذاری کرد.

خیلی‌ها سعی کرده‌اند تا موفقیت Watchmen را تکرار کنند اما آثار خیلی کمی هستند که صرفاً توانسته‌اند به هیاهوی اثر اولیه نزدیک شوند. تقریباً غیرممکن است که صنعت کمیک بوک امروزی را بدون وجود Watchmen تصور کرد.

۱. From Hell

کاور کمیک From Hell (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)
کاور کمیک From Hell (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

From Hell که توسط آلن مور و ادی کمپبل (Eddie Campbell) خلق شده احتمالاً شاهکار این نویسنده محسوب می‌شود. یک روایت که خودش را درگیر راز ابدی قاتل سریال مشهور لندن، جک سلاخ، می‌کند. From Hell یک اثر هنری محسوب می‌شود که شوک‌آور، ترسناک و غیرقابل کنار گذاشتن است.

باید این اثر را تجربه کنید تا برایتان واقعاً قابل درک باشد. منابع کمی درباره جک سلاخ هستند که به اندازه From Hell جذاب باشند. این کمیک با داشتن المان‌های معمایی و هیجان‌انگیز که به کند و کاو دوران بریتانیای عصر ویکتوریا می‌پردازد، یک اثر فراموش نشدنی ساخته آلن مور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید